VENTE EN LIGNE
Art international
5e séance

avril 04 - avril 25, 2024

DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Enchère actuelle: 18 000 $ CAD
Historique des enchères
# de palette Date Prix

823638 25 avr. 2024 | 16 : 50 : 29 18 000 $

La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: lundi, 29 avril 2024 | 13h 34m 03s

LOT 402

1976 -
Britannique

New York, New York
Or 24 carats, acier, nickel et acrylique, 2006
au verso signé sur une étiquette et titré et édité AP 2/3 sur une étiquette
38 x 18 3/4 x 18 3/4 po, 96.5 x 47.6 x 47.6 cm

Estimation : 20 000 $ - 30 000 $ CAD

Vendu pour : $22,500

Exposition à : Heffel Toronto – 13 avenue Hazelton

PROVENANCE
Wallspace, New York
Collection de George Hartman et Arlene Goldman, Toronto

BIBLIOGRAPHIE
D. Velasco, « Walead Beshty : Wallspace », Artforum, vol. XLV n° 4, décembre 2006, reproduit page 310


This work is based on a 1917 construction produced by Man Ray entitled “New York 17,” one of that artist’s first Dadaist assemblages. Made of a carpenter’s vise and strips of wood, the original sculpture evoked the dynamism and growth of America’s burgeoning metropolis, and aesthetically recalled the soaring heights of the modernist skyscrapers then filling the city. Produced from material found in his studio, Man Ray subverted the notion that the artist’s expertise predicated the value of an artwork. After the original was destroyed, Man Ray recreated the construction in 1966, replacing the wooden strips with chromed bars - perhaps reflecting the rapid technological advancements of the intervening years.

Beshty, perhaps best known for his wry explorations of art systems and the conditions that produce them, produced his own version of Man Ray’s construction in 2006. Now comprising two “towers” and entirely gilded, “New York, New York” further reflects the shifts in the city from postwar optimism and scientific advancement to the dizzying excesses of financialized capital and a compromised locus of global exchange. Grounded in this is a reclamation of the artist’s modes of production first evoked in 1917: by reconstituting Man Ray’s original scrap assemblage in gold and steel, Beshty extends and elevates a Dadaist subversion into a glittering, monumental presence.


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.