VENTE EN LIGNE
Le paysage moderne
6e séance

mars 07 - mars 28, 2024

DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Enchère actuelle: 16 000 $ CAD
Historique des enchères
# de palette Date Prix

17356 28 mars 2024 | 18 : 00 : 26 16 000 $

34342 28 mars 2024 | 17 : 59 : 09 15 000 $

17356 28 mars 2024 | 17 : 26 : 56 14 000 $

La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: samedi, 27 avril 2024 | 11h 50m 22s

LOT 529

OC
1927 - 2023
Canadien

Grey Sage
acrylique sur toile
signé et daté 1975 et au verso signé, titré, daté et inscrit « Box 8, Ref. 27 » sur une étiquette
56 3/4 x 59 po, 144.1 x 149.9 cm

Estimation : 15 000 $ - 25 000 $ CAD

Vendu pour : $20,000

Exposition à :

PROVENANCE
Par filiation à la collection privée actuelle, Colombie-Britannique

EXPOSITION
Art Gallery of Ontario, Changing Visions : The Canadian Landscape, en tournée en 1976-1977 au Musée des beaux-arts de Windsor ; Centre Saidye Bronfman, Montréal ; Musée De Cordova et Dana, Lincoln, Massachusetts ; la Galerie d’art d’Edmonton ; le Musée des beaux-arts de Winnipeg ; Glenbow - Institut de l’Alberta, Calgary ; Burnaby Art Gallery et Simon Fraser Gallery ; Bibliothèque publique et musée d’art de Londres


There is perhaps no one in the post-war landscape tradition with a more nuanced and delicate handling of light than Dorothy Knowles. As in this work, one of her primary subjects is the prairies of Western Canada, which is known amongst artists to have exceptionally rich, even painterly, natural light. It’s the expression of that light to which Knowles has dedicated her illustrious 70 year career.

A central means by which Knowles deals with luminosity in this period is her use of media. These subtle washes of thinned paint have their roots in the “soak-stain” techniques of Morris Louis, Kenneth Noland, and perhaps most comparably, Helen Frankenthaler. Another commonality of these artist is their engagement with the influential New York art critic Clement Greenberg. The same was true for Knowles – Greenberg attended the 1962 Emma Lake Artists’ Workshop in north-central Saskatchewan, which were initiated by Kenneth Lochhead and Arthur McKay in 1955. While history now most relates Greenberg to post-painterly abstraction, he encouraged Knowles to continue on with her representational practice, into which she incorporated the leading influences of the time.


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.