DÉTAILS DU LOT
Cette séance est fermée aux enchères.
Enchère actuelle: 17 000 $ CAD
Historique des enchères
# de palette Date Prix

7977 30 mars 2023 | 13 : 13 : 18 17 000 $

32062 30 mars 2023 | 13 : 09 : 58 16 000 $

7977 30 mars 2023 | 13 : 09 : 10 15 000 $

32062 30 mars 2023 | 13 : 05 : 34 14 000 $

7977 30 mars 2023 | 13 : 03 : 42 13 000 $

32062 04 mars 2023 | 16 : 17 : 00 12 000 $

La liste de l'historique des enchères a été mise à jour le: dimanche, 28 avril 2024 | 15h 25m 08s

LOT 022

ARCA BCSFA CGP OSA P11
1897 - 1960
Canadien

Phantom Land
huile et Lucite 44 sur panneau
signé et daté 1957 et au verso signé, titré et sur l’étiquette de la galerie et daté
40 x 32 po, 101.6 x 81.3 cm

Estimation : 15 000 $ - 25 000 $ CAD

Vendu pour : $21,250

Exposition à :

PROVENANCE
Roberts Gallery, Toronto
M. et Mme Arthur Wait, Toronto
Collection privée, Vancouver

BIBLIOGRAPHIE
Joyce Zemans, Jock Macdonald: The Inner Landscape, Musée des beaux-arts de l’Ontario, 1981, reproduit page 199 et listée page 285

EXPOSITION
Musée des beaux-arts de l’Ontario, Toronto, Jock Macdonald: The Inner Landscape - A Retrospective Exhibition, du 4 avril au 17 mai 1981, en tournée à la Galerie d'Art de Windsor, du 20 juin au 16 août 1981; The Edmonton Art Gallery, du 19 septembre au 8 novembre 1981; La Winnipeg Art Gallery du 28 novembre 1981 au 17 janvier 1982; Vancouver Art Gallery, février - mars 1982, catalogue #105


Jock Macdonald became a senior member of Toronto’s abstractionist group Painters 11 in 1954. Buoyed by the group's productive discussions around abstract painting, Macdonald took the opportunity to experiment with his use of oil as a medium. In 1955, Macdonald met the painter Jean Dubuffet while on a trip to France. Dubuffet suggested Macdonald begin adding linseed oil and turpentine to his paint to encourage the long, pliable brush strokes he was after. A year later, after Macdonald’s return to Toronto, he began to use Duco - an industrial enamel popularized by Jackson Pollock that allowed the paint to become fluid and fast-drying. The techniques unlocked by these properties proved revolutionary for Macdonald. The final breakthrough was after Harold Town introduced Macdonald to Lucite 44, an acrylic medium that could be mixed with oil that allowed it the fluency and softness of watercolours. When the American critic Clement Greenberg visited the Painters 11 in 1957, he declared Macdonald’s paintings from this time as comparable to anything in New York - a compliment that proved hugely encouraging to the painter.

Phantom Land was produced in this flurry of progress that defined Macdonald’s Non-Objective period. Rather than the deep pictorial surfaces of his earlier landscapes, here Macdonald fluidly balances floating planes of cooler colour against darker, saturated hues. The central vertical forms, rendered in a soft haze, seem to recall something floral; while the airy blue-greens and mineral pinks of the further field provides a delicately landscaped backdrop. Gestures of darker pigment dissolve everything together in a coherent and powerful spatial arrangement. Free, loose, and painterly, Phantom Land showcases Macdonald at the height of his mature career.


Tous les prix affichés sont en dollars canadiens.


Bien que nous ayons pris soin d’assurer l’exactitude de l’information publiée, des erreurs ou omissions peuvent se produire. Toute enchère est soumise à nos modalités et conditions de vente. Les enchérisseurs doivent s’assurer qu’ils sont satisfaits de la condition du lot avant d’enchérir. Les rapports de condition sont disponibles sur demande.