LOT DETAILS
         
         
         
         

This session is closed for bidding.
Current bid: $1,700 CAD
Bidding History
Paddle # Date Amount

37571 28-Mar-2019 12:28:56 PM $1,700

37565 28-Mar-2019 12:26:34 PM $1,600

37571 28-Mar-2019 12:12:25 PM $1,500

37565 28-Mar-2019 12:09:47 PM $1,400

37571 28-Mar-2019 12:09:17 PM $1,300

35853 28-Mar-2019 10:54:24 AM $1,200

37565 28-Mar-2019 09:15:45 AM $1,100

35853 28-Mar-2019 08:31:49 AM $1,000

37565 27-Mar-2019 05:25:06 AM $900

18768 08-Mar-2019 10:08:03 AM $800

31231 08-Mar-2019 10:07:20 AM $700 AutoBid

18768 08-Mar-2019 10:07:20 AM $600

31231 08-Mar-2019 10:06:10 AM $500 AutoBid

18768 08-Mar-2019 10:06:10 AM $450

31231 08-Mar-2019 05:41:23 AM $400 AutoBid

The bidding history list updated on: Thursday, May 09, 2024 03:45:54

LOT 201

AANFM AUTO CAS QMG RCA SAAVQ SAPQ
1925 - 2016
Canadian

Sans titre (from the Combustions originelles series)
ink on paper on card
3 3/4 x 4 7/8 in, 9.5 x 12.4 cm

Estimate: $800 - $1,200 CAD

Sold for: $2,125

Preview at:

PROVENANCE
Collection of the Artist


Marcel Barbeau’s series Combustions originelles is a dazzling manifestation of his radical and expressive approach to abstraction. Painted from 1949 to 1953, and comprised of approximately 350 ink on paper or card works, the series’ remarkable range and quality of gestures is emblematic of the experimental nature of Barbeau’s art. This series combines traditional techniques such as ink wash painting, and methods used by Abstract Expressionist painters such as dripping. Across a large paper or card surface, Barbeau would lay down a multitude of diaphanous veils of richly coloured inks. He would then cut small sections out of these works, selecting details from the larger compositions, and this new technique offered a newfound creative freedom. The poet Claude Gauvreau described the gestural quality of Combustions originelles as both forceful and delicate, which was characteristic of Barbeau’s compelling personality. His energy is palpable throughout this series, which bears witness to a thrilling period in the artist’s career. Widely regarded as one of the prominent figures of the Automatist movement, Barbeau worked in a variety of mediums such as drawing, painting, collage, sculpture and performance. He was one of the signatories of the 1948 Refus Global manifesto.

These works are from the personal collection of the artist’s daughter.

The Musée national des beaux-arts du Québec presented the important exhibition Marcel Barbeau, En mouvement from October 11, 2018 to January 6, 2019

La série des Combustions originelles est une manifestation éblouissante du travail radical et expressif de Marcel Barbeau. Peinte de 1949 à 1953, et incluant environ 350 encres sur papier ou carton, cette série témoigne de la virtuosité et de la maîtrise du médium de l’artiste. Barbeau combine ici des techniques traditionnelles, telle que le lavis, avec des méthodes utilisées par les peintres expressionnistes abstraits, comme le dripping. Le résultat est une succession de couches translucides d’encres lumineuses sur de grands morceaux de carton ou de papier dans lequel Barbeau coupe de plus petites sections, sélectionnant des détails de ses compositions. Cette technique s’avéra riche de nouvelles possibilités jusque-là encore inexploitées. Le poète Claude Gauvreau décrit le coup de pinceau de l’artiste comme étant à la fois délicat et puissant, et représentatif de la personnalité de l’artiste. En effet, l’énergie de Barbeau est palpable derrière cette série produite lors d’une des périodes les plus dynamiques de sa carrière. Considéré comme une des figures majeures du mouvement Automatiste, Marcel Barbeau a travaillé avec plusieurs médiums, comme le dessin, la peinture, le collage, la sculpture et la performance. Il était l’un des signataires du manifeste du Refus Global paru en 1948. Ces œuvres proviennent de la collection personnelle de la fille de l’artiste.

Le Musée national des beaux-arts du Québec a présenté l’importante exposition Marcel Barbeau, En mouvement du 11 octobre 2018 au 6 janvier 2019

Please note: this work is unframed but mounted with an archival mat and backing.


All prices are in Canadian Dollars


Although great care has been taken to ensure the accuracy of the information posted, errors and omissions may occur. All bids are subject to our Terms and Conditions of Business. Bidders must ensure they have satisfied themselves with the condition of the Lot prior to bidding. Condition reports are available upon request.